Δευτέρα, 18 Ιανουαρίου 2010

A Confederacy of Dunces--J. Kennedy Toole


συντομο βιογραφικό:

Δεκεμβριος 1937
Γέννηση του John Kennedy Toole στην New Orleans της Louisiana

1953
Σε ηλικία 16 χρονων ολοκληρωνει την πρωτη του συγγραφικη αποπειρα (The Neon Bible) που θα εκδοθει μετα το θανατο του

1958
Πτυχιο φιλολογιας απο το πανεπιστημιο Tulane. Εκεινη την περιοδο δουλεψε για λιγο σε μια βιομηχανια αντρικων ενδυματων

1959
Μαστερ αγγλικης λογοτεχνιας του πανεπιστημιου Columbia

1959-1960
Διδασκει στο πανεπιστημιο της νοτιοδυτικης Λουιζιανα

1960-1961
Διδασκει στο Hunter College

1961-19
63
Υπηρετει τη στρατιωτικη του θητεα στο Puerto Rico, κατα τη διαρκεια της οποιας συγγραφει το A Confederacy of Dunces

1963-1964
Διδασκει στο Dominical College, ενω υποβαλλει το χειρογραφο του βιβλιου του σε διαφορους εκδοτες παιρνοντας συνεχως αρνητικες απαντησεις. Περνουσε πολλες ωρες του στη Γαλλικη Συνοικια την περιοδο εκεινη με μουσικους και σε μια τουλαχιστον περιπτωση βοηθησε εναν μουσικο να πουλησει tamales με το καροτσακι του

1965
Μετα απο αλλεπαλληλες αναθεωρησεις ο Νεουορκεζος εκδοτης Robert Gottlieb απορριπτει τελικα την εκδοση του βιβλιου

26 Μαρτιου 1969
Αυτοκτονει στο Biloxi του Μισσισιπη με γκαζι. Καποιοι λενε πως φταιει η απογοητευση του για το βιβλιο που δεν εκδιδεται. Καποιοι μιλουν για ενα ασφυκτικο οικογενειακο περιβαλλον και αλλοι για την κρυφοομοφυλοφιλια του που δεν εντεχε να κρυβει πια... Τελικα οποιος κι αν ηταν ο λογος (η μητερα του κατεστρεψε το σημειωμα που αφησε στο σημειο της αυτοκτονιας του και ουδεποτε αποκαλυψε το περιεχομενο του) δεν εχει καμια σημασια....

1980
Εκδοση του Συνασπισμου Ηλιθιων απο τις εκδοσεις Louisiana State University Press, με προλογο του Walker Percy
1981
Pulitzer Prize



Κεντρικος ηρωας του πολυταραχου αυτου βιβλιου που κοστισε τη ζωη του συγγραφεα του ειναι ο Ignatius J. Reilly. Μια δονκιχωτικη φιγουρα τοποθετημενη στο χωρο: Νεα Ορλεανη και στο χρονο: 1960.
Η παραλογη προσωπικοτητα του αποτυπωνεται και στο αλλοκοτο παρουσιαστικο του. Υπερμεγεθης, τεραστιος, αποκρουστικα χοντροςς, συνενεχως ατημελητος με την ιδιοτυπη βρωμολαγνεια των λογιων ανθρωπων.
Κι επειτα ειναι εκεινος ο κυκεωνας των διανοητικων του απεκκρισεων. Το κοφτερο του μυαλο, η ετοιμολογη γλωσσα που δεν βαζει σχεδον ποτε μεσα , η κοσμοθεωρεια του περι καλαισθησιας και γεωμετριας, ο ιδεαλισμος και η σωματικη καθαροτητα που τοσο φανατισμενα διακηρυττει απεχοντας απο τις σεξουαλικες ηδονες παντος ειδους συνθετουν μια απο τις πιο οξυδερκεις σχιζοφρενικες προσωπικοτητες του μυθιστορηματικου κοσμου.
Κι ολες αυτες οι ιδεες βρισκονται να κατοικουν στο νου ενος αμετρα επηρμενα νεου τριαντα χρονων που ακομα ζει με τη μητερα του σ' ενα ετοιμορροπο σπιτι στην οδο Κονστανιπολ. Μετα τις λαμπρες σπουδες του εχει αποφασισει την καθημερινοτητα ενος ερημιτη. Κλεισμενος στο δωματιο του συγγραφει εκεινο που θεωρει: την Αποκαλυψη των ημερων του. Τις ελαχιστες ωρες εκτος οικιας τις ξοδευει στο σινεμα με σκοπο το γιουχαρισμα ολων των ακαλαισθητων, βρωμερων κατασκευασματων της Τεχνης του τεχνικολορ.
Η ρουτινα του σπαει μια ωραια ημερα που η μητερα του τρακαρει και γκρεμιζει τον τοιχο ενος κτηριου. Το χρεος ειναι μεγαλο και η γλυκια κυρια Irene Reilly εξαναγκαζει τον Ιγνατιο να βρει δουλεια. Αυτο σημανει και την απαρχη των βασανων του, καθως και το ταξιδι του σ' εναν κοσμο που απεχθανεται και αρνειται να αποτελεσει ζωτικο κομματι του. Αρχικα ειναι το ποστο του στην παντελοβιομηχανια του Gus Levy που του ξυπναει ζωηρα συναισθηματα περι φυλετικης δικαιοσυνης με ολους εκεινους τους μαυρους εργατες στις μηχανες. Μετα την απολυση του ειναι το καροτσακι με τα λουκανικα στη Γαλλικη Συνοικια και η επαφη του με υποπτες φιγουρες του φανερου υποκοσμου μας. Η σχεδον μανιακη εχθροτητα του με μια πρωην φιλεναδα του, την ακολαστη Myrna Minkoff, τον οδηγει σε απανωτες πανωλεθριες με τελικη την μεγαλοπρεπη καταρρευση του σχεδιου του για την επι γης ειρηνη που θα στηριζοταν στη δημιουργια ενος κομματος ομοφυλοφιλων...

ενα δειγμα της διανοητικης αντιληψης του ιδιομορφου αυτου πλασματος απο τα ημερολογια του:
Ας επανελθουμε ομως στο θεμα μας: την εκδικηση του Κλάιντ. Ο πωλητης που ειχε προηγουμενος στο δρομολογιο της Συνοικιας φορουσε μια απιθανη στολη πειρατη: προκειται για ενα φορο τιμης των Πωλητων του Παραδεισου προς το φολκλορ και την ιστορια της Νεας Ορλεανης, μια κλαιντικη αποπειρα συνδεσης του λουκανικου με τον κρεολικο μυθο. Ο Κλάιντ με εξαναγκασε να τη δοκιμασω στο γκαραζ. Η στολη, φυσικα, ηταν ραμμενη στα μετρα της φυματικης και υπαναπτικτης σιλουετας του προηγουμενου πωλητη, κι οσο κι αν τραβουσα, εσπρωχνα, επαιρνα βαθιες ανασες και σφιγγομουν, δεν μπορουσα να την περασω στο μυωδες κορμι μου. [...]
Σηκωθηκα ορθιος--με θεαματικα αποτελεσματα--και κοιταξα απο ψηλα τον ενοχλητικο αστυνομικο και τον συνεθλιψα μ' ενα σχολιο που, ευτυχως, δεν μπορεσε να καταλαβει. Επειτα τσουλησα το καροτσι μου λιγο πιο μεσα στη Συνοικια.Επειτα τσουλησα το καροτσι μου λιγο πιο μεσα στη Συνοικια. Επειδη ηταν νωρις το απογευμα, λιγοι ανθρωποι περιφερονταν στους δρομους. Μαντεψα οτι οι κατοικοι της περιοχης ηταν ακομα στα κρεββατια τους προκειμενου να συνελθουν απο οποιεσδηποτε αναξιοπρεπεις πραξεις ειχαν διαπραξει το προηγουμενο βραδυ. Πολλοι, διχως αμφιβολια, χρειαζονταν ιατρικες φροντιδες, ενα δυο ραμματα σε καποια σκισμενη οπη ή σπασμενο γεννητικο οργανο. Μονο να φανταστω μπορουσα ποσα κουρασμενα και εκφυλα ματια με κοιταζαν πεινασμενα πισω απο κλειστα πατζουρια. Προσπαθησα να μην το σκεφτομαι. Ειχα κιολας αρχισει να νιωθω σαν ενα ιδιαιτερα νοστιμο μπιφτεκι σε καποιο κρεοπωλειο.[...]

Ισως η αποκρουστερη εικονα της Λογοτεχνιας που η παρανοια της μας κανει να ξεκαρδιστουμε στα γελια ενιοτε. Ποτε κανεις δεν σταθηκε τοσο πιστος στην τρελα. Ο τιτλος αντλειται απο τη φραση του Jonathan Swift: "When a true genius appears in the world, you may know him by this sign, that the dunces are all in confederacy against him" (Thoughts on Various Subjects, Moral and Diverting).

.... κι οντως προς το τελος ολοι και ολα συνασπιζονται εναντια στον Ιγνατιο. Η ιδιοφυια του αποδεικνυεται απο το πως τελικα ολη η καταστροφη που προκαλεσαι στο περασμα του καταφερνει να εκτονωθει.... 

Εξαιρετικο βιβλιο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: