Κυριακή, 28 Μαρτίου 2010

Chungking Express [1995]

Woman in Blonde Wig : Somehow I've become very cautious. When I put on a raincoat, I put on sunglasses too. Who knows when it will rain, or when it will turn out sunny?


Η αφισα αυτη εχει ταξιδεψει μαζι μου μηνες, πριν διακοσια χρονια, οταν εμεινα για λιγο καιρο στο εξωτερικο. Ηταν το μονο πραγμα που πηρα για να νιωθω σαν το σπιτι μου [κουλο. εντελως]. Μετα απο διακοσια χρονια λοιπον την ξαναειδα.

Ο τιτλος ειναι το μιξαρισμα των ονοματων δυο περιοχων του Hong Kong: Chungking Mansions, ενος υποπτου και πολυφυλετικου χοστελ με ενοικους Ινδους, Αφρκανους, Αμερικανους και ο,τι εθνικοτητα βαλει ή δεν βαλει ο νους σου γιατι δεν την ακουσει ποτε και του Midnight Express που ειναι ενα σνακ μπαρ στην περιοχη με την εντονοτερη νυχτερινη ζωη του Χονγκ Κονγκ. Το παντρεμα αυτο προεκυψε εντελως τυχαια οταν ο σκηνοθετης-παυλα-σεναριογραφοs Wong Kar Wai ειχε κενο δυο μηνων απο το Ashes of Time οπου καταφερε να μαζεψει ολα τα αστερια της υποκριτικης του συγχρονου κινεζικου σινεμα σε μια και μονο ταινια. [Περισσοτερα γι αυτη σε αλλο ποστ].

Οποτε το Chungking Express γυριστηκε μεσα σε 23 μερες, χωρις σεναριο, κατι που δεν ειναι και ιδιαιτερα πρωτοτυπο για τον συγκεκριμενο σκηνοθετη, με το καστ του Ashes of Time και με διαθεση απο πλευρας του Wong Kar Wai αφενος να απασχολησει το πληρωμα του με κατι αναλαφρο και αφετερου να γνωρισει στο κοινο περιοχες και οψεις της πολης του. Το αποτελεσμα βεβαια ειναι ενα αισθητικο αριστουργημα. Εικονες, γλωσσες, μουσικη, τα χρωματα-αποτυπωματα του σκηνοθετη και πανω απ' ολα ο ερωτας. Στην πιο φυσικη εκδοχη του.

Η ιστορια ειναι δυο ιστοριες. Συνεχομενες. Η πρωτη με φοντο το βραδυ. Πρωταγωνιστης ο γοης Takeshi Kaneshiro στο ρολο του Cop 223. Μολις τον παρατησε η αγαπημενη του May Πρωταπριλια. April Fool's Day. Στον ερωτα ειμαστε λιγο χαζοι. Δηλαδη πολυ χαζοι. Και ο 25χρονος Cop 223 αντιμετωπιζει την απωλεια της αγαπημενης του με τον ιδιο ηλιθιο τροπο οπως ο καθενας πενθει την πρωτη του αγαπη. Που πιστευει και παντοτινη. Οποτε "παιζει" ενα παιχνιδι. Καθε μερα για ενα μηνα αγοραζει κονσερβες ανανα. Ο ανανας ειναι το αγαπημενο φρουτο της May. Αν σ' ενα μηνα και μετα απο τριαντα αναναδες, με ημερομηνια ληξεως ολοι την πρωτομαγια, δεν του τηλεφωνησει η May τοτε σημαινει πως μαζι με τις κονσερβες εχει ληξει οριστικα και αμετακλητα και ο ερωτας τους. Μεσα σ' ολη αυτη την παραζαλη της απωλειας ο Cop 223 αμπελοφιλοσοφει*, περιμενει, απογοητευεται και οταν πλεον ερθει η πρωτη Μαη αποφασιζει να ερωτευτει την πρωτη γυναικα που θα δει μπροστα του. Και αυτη η γυναικα ειναι η Woman in Blonde Wig [Brigitte Lin]. Πολυ μεγαλυτερη. Λιγο ντραγκ ντιλερ. Λιγο απαγωγεας. Λιγο δολοφονος. Αλλα μετα την πρωτη σου "παντοτινη" αγαπη που σε παραταει χωρις πολλα πολλα και δεν σε παιρνει ουτε για "χρονια πολλα" κανεις μερικους συμβιβασμους για να λεμε την αληθεια.


* δειγμα ερωτευμενης αμπελοφιλοσοφιας: He Zhiwu, Cop 223: Somehow everything comes with an expiry date. Swordfish expires. Meat sauce expires. Even cling-film expires. Is there anything in the world which doesn't?

Tο δευτερο στορυ διαδραματιζεται μερα σ' ενα σνακ μπαρ νταλα πρωι . Η νεαρη Faye [Faye Wong] με τα μεγαλα ονειρα να γυρισει ολο τον κοσμο, με το πανεμορφο προσωπο και ζωντας την καθημερινοτητα της υπνοβατωντας πιανει δουλεια στο φαγαδικο του θειου της. Και μεσα στις επμενες εξι ωρες γνωριζει τον Cop 663 [μουσο του σκηνοθετη: Tony Leung].Και τον ερωτευεται. Αλλα αναμεσα στον υπνο-ξυπνιο δεν το καταλαβαινει. Μεχρι που η γκομενα του Cop 663 αφηνει ενα γραμμα στο φαστφουνταδικο που λιγο πολυ του λεει αυτα τα εντελως πρωτοτυπα "δεν φταις εσυ. αξιζεις κατι καλυτερο. ειμαστε μικροι ακομα. μπλα μπλα μπλα. παρε πισω τα κλειδια σου". Ο μεν Cop 663 αρνειται να παρει το γραμμα βρισκοντας ενα καρο δικαιολογιες, αλλα στην πραγματικοτητα εχει φλιπαρει εντελως γιατι ξερει πως η γκομενα τον εχει παρατησει. Οποτε μιλαει στα ρουχα, στο σαπουνι του [χωρις ερωτικα υπονοουμενα, καθαρα φιλικα], στο φαγητο, στα πηρουνια. Γενικως ειναι χαλια. Η Faye απο την αλλη ανοιγει το γραμμα και αποφασιζει να δει το διαμερισμα του οταν εκεινος λειπει. Τελικα καταληγει να περναει καθε μερα ολες τις ωρες εκει. Το διακοσμει. Αλλαζει σεντονια, βαζει χρωμα παντου, μικρα διακοσμητικα. Και καποια στιγμη ο νεκρο-ζωντανος Cop 663 συνειδητοποιει πως κατι εχει αλλαξει. [Το σπιτι εχει γινει ανω κατω μεχρι να το ψιλιαστει βεβαια, αλλα ας μην το κανουμε θεμα]. Αρχιζει να του φτιαχνει το κεφι η αλλαγη. Και επιτελους αφου πιανει στα πρασα την Faye μεσα στο διαμερισμα [ειναι λιγο αργοστροφοι οι αντρες λεμε σε ολες τις ηπειρους] καταλαβαινει πως εκεινη ειναι ερωτευμενη μαζι του και επιτελους την καλει σε ραντεβου. Και το κοριτσι ξυπναει ακριβως τοτε και αποφασιζει να ζησει. Ουσιαστικα. Οχι σαν ζομπι. Να κανει τα ονειρα της πραγματικοτητα κοινως. Ευτυχως που ο απαιτητικος Wong Kar Wai δεν βρηκε το αεροδρομιο που ειχε κατα νου για το αρχικο φιναλε, οποτε αναγκαστικα αλλαξε το σεναριο σε μια απο τις πιο ομορφες σκηνες του σινεμα.


Faye: Where do you want to go?
Cop 663
: Wherever you want to take me.

τιπ: το σπιτι του Tony Leung στη δευτερη ιστορια ειναι το πραγματικο σπιτι του Christopher Doyle. Του απιστευτου αυτου τυπου που θα ταξιδευα με ωτοστοπ μεχρι Χονγκ Κονγκ μονο και μονο για να τον γνωρισω. Κινηματογραφιστης και συνεργατης του Wong Kar Wai,σ' αυτον χρωσταμε τα απιστευτα, μοναδικα πλανα, το παντρεμα Ασιας δυσης επι της οθονης σε ενα ερωτικο σμιξιμο που δεν θες να τελειωσει εγκαινιαζοντας ενα νεο ειδος παραφιλιας. Framephilia.

ε
κπληκτικη ταινια. εκπλητικος σκηνοθετης. εκπληκτικος κινηματογραφιστης. εκπληκτικο μπουλουκι ηθοποιων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: